Translate

5 Aralık 2015 Cumartesi

ROTARY MOTOR (WANKEL MOTORU)


    Alman bir mühendis olan Felix Wankel 1924 yılında kendi laboratuvarını kurarak çalışmalarına başlamıştır.  Wankel, ilk motorunu 1929’da yapmış ve 1933 de daha gelişmiş bir model ortaya koymuştur. Fakat bu motorun çok fazla teknik problemi vardır. Wankel uzun yıllar bu motorun sorunlarını çözmek ve geliştirmek için çalışmıştır. Çalışma süreci II. Dünya Savaşı dönemine denk geldiğinden geliştirmek oldukça zorlaşmıştır. Wankel günümüz Audi’si ile 1950 yılları başlarında birlikte çalışmaya başlamıştır. 1954’te bu motorun birçok teknik problemi çözülmüştür ve otomotiv sektöründe kullanıma hazır hale gelmiştir.



    

    Wankel motoru oval bir gövde içinde dönen rotor yada rotorlar ve rotorların ortasından geçen krank milinden oluşmaktadır. Motorun emme, sıkıştırma, ateşleme ve egzoz zamanları rotorun çevresinde gerçekleştiğinden kurum aşınmaları pistonlu motora göre çok fazladır. Aşınmadan dolayı bu motorun ömrü kısadır ve bu aşınmaya karşı dayanıklı bir malzeme hala üretilememiştir. Motor gövdesinin bir tarafında emme ve egzoz kanalları diğer yanında bujiler bulunur. Wankel motorunun halk arasında sık kullanılan diğer ismi de rotary motordur. Günümüzde bu motorun tüm patent haklarını Japon markası Mazda satın almıştır. Şu an dünyada sadece Mazda RX8 modelinde kullanılmaktadır.