Günümüzde, gelişmiş büyük şehirlerin hepsinde toplu taşıma raylı sistem ile gerçekleştirilmektedir. Sahip olduğu önemli özellikler sebebiyle hem yük hemde yolcu taşımada büyük rolü vardır. Her geçen gün büyük şehirlerde nüfusun daha da artması sonucu raylı sistemlerin yapımına ağırlık verilmiştir.
Raylı sistemlerle ulaşım sahasında ilk işletme, 1829'da İngiltere de faaliyete başlamıştır. Bu dönemde talep büyük olmadığı halde toplu taşıma amaçlanmıştır. 1860'lardan sonra dünyanın büyük şehirleri raylı sisteme geçmeye başlamıştır.
Ülkemizin de raylı sistemlerle tanışması çok eskidir. 1869 da inşa edilmeye başlanan Karaköy Tüneli, 1874 de işletmeye açılmıştır. Osmanlı da toplu taşıma için çareler düşünülmüş; İzmir ve İstanbul'da tramvay ve banliyö işletmeleri kurulmuştur. Bu gelişmeleri Bağdat, Selanik, Konya ve Şam tramvay işletmeleri açılmıştır. 1950'li yıllara kadar ülkemizde hızla gelişen raylı sistemler, 50'lerden sonra yerini karayolu taşıtlarına bırakmaya başlamıştır. 1850-80 yılları arasında raylı sistem ülkemizde ciddi gerilemeye uğramıştır. 80'lerden sonra aşırı kalabalıklaşan şehirlere bu sistemle çözüm bulunacağı düşünülmüş ve uygulanmaya başlanmıştır. Raylı sistem günümüzde gelişmişlik düzeyi ile orantılı olarak görülmektedir.
Şehirlere göre raylı sistem oranlarını inceleyelim.
1000 kişiye düşen raylı sistem ağı:
İstanbul: 3,6 metre
Tokyo : 22 metre
Paris : 25 metre
New York: 31 metre
Şehirlerdeki raylı sistemin toplu taşıma oranı:
İstanbul: %6
Toronto: %58
Sydney: %62
Londra: %77
New York :%78
Paris: %82
Tokyo: %98